I survived the jungle! - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Jens Bakker - WaarBenJij.nu I survived the jungle! - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Jens Bakker - WaarBenJij.nu

I survived the jungle!

Blijf op de hoogte en volg Jens

04 Augustus 2015 | Ecuador, Cuyabeno

Afgelopen donderdagavond ben ik met de bus vanuit Quito richting de jungle gegaan. Doordat er een weg was afgesloten moesten we omrijden. Dit betekende in plaats van een busreis van 7 uren, een busreis van 10 uren. Maar ik heb heerlijk geslapen in de bus. Eenmaal aangekomen in Lago Agrio werd ik opgepikt door de eigenaar van de Lodge waar ik zou verblijven dit weekend. Samen met 10-tallen andere toeristen zijn we richting de ‘echte’ jungle vertrokken. 2 uren in de bus. Vanaf dit vertrekpunt was het nog 2 uren met een gemotoriseerde kano. Hier begon de jungle tour echt. Onderweg al heel wat gezien: apen, vogels, slangen en een geweldige groene jungle. Na 2 uren aangekomen in de Lodge en kennisgemaakt met de groep waar ik dit weekend de tours mee zou gaan doen. 3 Duitse, en 2 Engelse dames. Een goed gezelschap! We arriveerden rond een uur of 1 in de Lodge. Hier hebben we geluncht en een korte siësta gehouden om vervolgens om half 5, samen met onze gids de eerste tocht te maken. Een tocht in de boot om dieren te spotten en een duik te nemen in het nabijgelegen ‘Laguna Grande’. Na deze tocht een goed verzorgd diner gehad, elke dag bestonden alle maaltijden uit 3 gangen! Heerlijk! Hierna heerlijk gaan slapen na deze toch wel vermoeiende en indrukwekkende dag.
Zaterdag stond het ontbijt om 8 uur klaar. Om half 10 met onze groep vertrokken (opnieuw per boot) richting de lokale bevolking. Na een boottocht van 2 uren, waar we opnieuw van alles hebben gezien, kwamen we aan in het dorp. Huizen, scholen, voetbalvelden, alles is aanwezig. Eenmaal aangelegd aan wal hebben we samen met een vrouwtje onze lunch gemaakt: cassava. Brood gemaakt van een bepaald soort meel wat daar groeit. We hebben het hele proces doorstaan. Het plukken van de ingrediënten, en schillen en raspen van het meel om het vervolgens te kunnen bakken. Een heerlijk broodje, een soort pizza. Dit is het brood wat deze mensen altijd eten, heel gemakkelijk te maken. Na onze lunch zijn we naar de, naar zeggen van de gids, grootste boom in de jungle gegaan. Een boom met een doorsnee van zo’n 6 meter. Na deze wandeling zijn we naar de Sjamaan gegaan, de dokter van het dorp. Hij heeft verteld wat hij zoal doet en hoe. Op het moment dat wij aankwamen was hij Ayawaska aan het maken. Het medicijn dat wordt gebruikt wanneer men ziek is of andere lichamelijke problemen heeft. Bij de sjamaan zijn we zo’n halfuurtje geweest. Hierna zijn we weer teruggegaan naar de Lodge. Tijdens de boottocht terug weer geweldige natuur gezien. Genieten!
Om een uur of half 6 zijn we weer naar de ‘Big Lagoon’ gegaan om een duik te nemen en van de mooiste zonsondegang die ik ooit gezien heb te genieten. We hebben de dag afgesloten met het diner (verse vis) en een potje kaarten.
Zondag hebben we ’S ochtends een wandeling van 2,5 uur gemaakt door de jungle. Tijdens de wandeling uitleg gekregen van de verschillende medicijnplanten die in de jungle groeien. Ik ben slecht in namen, dus ik heb geen idee meer wat de namen van de planten zijn. Leuk om de jungle in plaats vanaf het water, nu wandelend te bekijken. Na de lunch was het weer tijd voor een siësta. En tijdens deze siësta, die ik doorbracht in de hangmat, kwamen ineens een hele groep aapjes tevoorschijn! Hier heb ik enkele mooi foto’s van gemaakt. Mooi om naar het gedrag van de apen te kijken, leuke huisdieren.
Bij de lodge was een uitkijktoren, vanaf hier had je een geweldig uitzicht over de jungle en de lagoon. Na de siësta zijn we, zoals elke dag, weer naar de lagoon gegaan om te zwemmen en de zon onder te zien gaan. Voor in de avond stond er nog een nachtelijke wandeling op het programma om enkele insecten te spotten. Ik heb gezien; verschrikkelijk grote spinnen, slangen, en grote andere insecten. En ’S Avonds kun je vanuit de jungle zoveel sterren zien, niet te geloven! We hebben de dag afgesloten in de bar in de lodge. Misschien iets te laat geworden, want voor maandag stond er om 6 uur birdwatching op het programma. Een boottocht over de rivieren, in alle rust, in de vroege ochtend, opzoek naar vogels. In alle stilte kun je alle indrukwekkende geluiden van de jungle goed horen en tevens de vogels goed spotten.
Na het spotten van de vogels hebben we ontbeten, spullen gepakt en zijn we weer naar de door mensen bewoonde wereld vertrokken. De busrit van Lago Agrio naar Quito was erg mooi. Normaal reis ik vaak met de nachtbus, nu overdag. Dit betekend dat ik erg veel kon zien! Van de ‘platte’ jungle, door de groene bergen, richting het vulkanisch gelegen Quito.

Nu ik weer terug ben heb ik nog precies een week tot ik terug naar Nederland ga. Plannen voor het komend weekend heb ik nog niet echt.. Ik heb een uitnodiging om nog een voetbalwedstrijd te bezoeken op zak, en ook mountainbiken is een optie. Eerst maar een weekje werken! Ik heb een erg mooi weekend in de Jungle gehad, mooi om alle flora en fauna wat de jungle biedt, te kunnen zien. Opnieuw, voor de zoveelste keer, een super geslaagd weekend! Tot volgende week..

De foto's volgen nog..

  • 05 Augustus 2015 - 10:35

    Wybrich:

    Wauw Jens, wat in belevenissen! Op facebook seach ik al moaie foto'sm, mar mei dit ferhaal derby makket it wol kompleet. Oeh, dy spinnen, dy wiene by my oan it ferkearde adres! Mar wol hiel yndrukwekkend hear! Besite by de sjamaan liket my ek hiel ynteressant. Die my tinken oan de searje fan Floortje Dessing. Seach it wol foar my.

    Fijn datst wer yn de bewenne wrâld bist :-) oant gau Jens!
    túten fan ús! En dyn lytse nicht (dy 't wiekein har earst (roze) skuon krigen hat, en der o sa parmantich op omstappe kin :-) X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jens

Actief sinds 13 Juli 2015
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 3190

Voorgaande reizen:

14 Juni 2015 - 13 Augustus 2015

8 weken Ecuador!

Landen bezocht: