Toeval of niet? - Reisverslag uit Puerto López, Ecuador van Jens Bakker - WaarBenJij.nu Toeval of niet? - Reisverslag uit Puerto López, Ecuador van Jens Bakker - WaarBenJij.nu

Toeval of niet?

Door: Jens

Blijf op de hoogte en volg Jens

27 Juli 2015 | Ecuador, Puerto López

Weer een weekend achter de rug. Nog maar 2 weken te gaan en dan vlieg ik alweer terug. De tijd lijkt steeds sneller te gaan en ik weet dat de komende 2 weken ook voorbij zullen vliegen. Er is nog zoveel te doen hier, maar ik heb wel het idee of heb ik (na de komende 2 weken) het maximale eruit gehaald!
Afgelopen weekend was het de bedoeling om naar de jungle te gaan, echter ging dit niet door.. Dit kwam omdat de snelweg 4 dagen was afgesloten vanwege een ernstig ongeluk door naar beneden stuiterende rotsblokken. Komend weekend ga ik dan echt 4 dagen de jungle in!
Voor afgelopen weekend moest ik dus een alternatief bedenken. Ik wou nog graag naar Puerto Lopez (aan de kust), om o.a. walvissen te spotten. Het enige wat mij aan het twijfelen bracht was de lange busreis van 9 uren.. Uiteindelijk toch besloten om te gaan, en wat ben ik blij dat gegaan ben, een zeer geslaagd weekend!
Het begon op vrijdag. Op Facebook zag ik een foto van oud klasgenoten van Impulse, waar ik destijds veel mee optrok, voorbij komen dat zei in Quito waren. Ik wist dat zei aan het reizen waren door Colombia, maar had geen idee dat ze ook in Ecuador zouden zijn (bijna nooit meer contact mee). Ik contact met hun opnemen en wat bleek, ze waren van plan dit weekend ook naar de kust te gaan! Niet naar Puerto Lopez, maar naar Montanita (een uurtje rijden vanaf Puerto Lopez). Wat een toeval. Ik moest snel weg, dus had mijn mobiele nummer doorgegeven zodat, als ze zin hadden, mij konden bellen o.i.d. om in het weekend ergens een biertje te drinken. Vrijdagavond ben ik afgereisd naar Quitumbe, de grote busterminal van Quito. 3x raden wie ik daar tegen kwam, mijn oud klasgenoten. En wat bleek, we hadden een ticket voor dezelfde bus geboekt! Opnieuw toeval.
’S Ochtends vroeg aangekomen in Puerto Lopez ben ik naar het dorp gegaan opzoek naar een tour. De oud klasgenoten zijn door gereisd naar Montanita. We hadden afgesproken dat ik ’s avonds, na mijn tour, ook naar Montanita te gaan om gezamenlijk het nachtleven in te gaan.
Tour naar Isla del Plata
Aangekomen met een tuc-tuc autootje in het dorp ben ik opzoek gegaan naar een tour. Ik had me van te voren georiënteerd en wou graag een tour naar Isla del Plata doen, een klein eiland, een uur varen vanaf de kust. Het eiland is onbewoond door mensen en staat bekend om zijn bijzondere vogels. Ik had geluk, na wat zoeken vond ik nog één toeristenbureau waar nog een plaatsje vrij was! De tour zou de hele dag duren. Tijdens de tour zouden we gaan walvissen spotten, een bezoek brengen aan Isla del Plata en gaan snorkelen. Er zijn rond deze tijd veel walvissen rond de kust van Ecuador (iets met warmwaterstromen geloof ik). Op een bootje van 10x3 de oceaan op. Een hele ervaring met hoge golven! Na driekwartier varen zagen we de eerste walvissen. Wat een beesten! Af en toe boven water te zien, en het spuwen van water. Op een gegeven moment waren we bij een groep van 7 walvissen op een afstand van ongeveer 40 meter. Moeilijk om goeie foto’s te nemen omdat ze maar af en toe boven water kwamen. Wel heb ik enkele mooie filmpjes. Echt heel vet om deze walvissen te zien.
Na het spotten van de walvissen, wat ongeveer een half uur duurde, zijn we door gevaren naar Isla del Plata. Een klein eiland, maar erg bijzonder. Op het eiland hebben we een wandeltocht van anderhalf uur gemaakt waarbij we allerlei verschillende, bijzondere vogels tegen kwamen. Deze leven hier in grote groepen, en allen zijn ze zo tam als duiven. Ze zijn niet bang voor mensen, waardoor je heel dichtbij kunt komen (zie foto’s).
Na deze bijzondere wandeling zijn we teruggegaan naar onze boot, waar we geluncht hebben. Na de lunch hebben we een geschikte plaats rond de omgeving van Isla del Plata gezocht om te gaan snorkelen. Helaas heb ik geen onderwater camera, maar wel heb ik enkele mooi foto’s vanaf de oppervlakte gemaakt. Erg helder water, met veel verschillende vissen. Ineens krijg ik een veel beter beeld van de film Finding Nemo! Indrukwekkend om te zien hoe het onderwater leven is. Bijzondere vissen, koraal en planten.
Na een uurtje snorkelen zijn we teruggevaren naar Puerto Lopez. Een wilde terugreis, vol tegen de golven in. Gelukkig niet zeeziek geworden! Half vijf weer veilig aan de wal. Eenmaal op de wal had ik het erg koud en ben ik opzoek gegaan naar een douche. Uiteindelijk een douche gevonden.. Van buiten zag het er beter uit dan van binnen, want ik stond in de klei en modder te douchen.
Daarna snel wat gegeten en op zoek gegaan naar een bus richting Montanita. Vrij snel gevonden en na een ritje van een uurtje aangekomen in Montanita. Hier het hostel waar de oud klasgenoten verbleven gevonden en vanuit daar het dorp in. Wat een leven.. in één straat, en dan overdrijf ik niet, letterlijk 30 cocktail kraampjes! En allemaal verkopen ze hetzelfde: cocktails voor 3 dollar per stuk. Niet duur. Hier hebben we een tijdje doorgebracht. Veel mensen in de kleine straatjes en van alle kanten muziek, waardoor we erg gezellig van cocktailbar naar cocktailbar zijn verhuisd. Uiteindelijk met z’n vijven een topavond gehad! De zondag bestond met name uit liggen op het strand en zwemmen. Rond een uur of 4 zijn we vertrokken naar Puerto Lopez. Vanaf hier zou ik ’s avonds de bus weer terug nemen en de oud klasgenoten zouden hier nog enkele dagen verblijven.
In Puerto Lopez hebben we nog even op het strand gelegen en als afsluiter van dit weekend een potje gevoetbald op het strand met en tegen de plaatselijke Ecuadorianen.
Tot nu toe heb ik elke busreis naast een snurkende Ecuadoriaan gezeten, maar tijdens deze busreis terug zat ik naast een aangename jonge dame (jullie hoeven je geen zorgen te maken, ze had/heeft een vriend). Maar het was wel erg goed om mijn Spaans te oefenen. Na de lange busreis lag ik maandagochtend 5 uur eindelijk in mijn bed, waar ik nog 3 uurtjes heb kunnen slapen voordat ik weer aan het werk moest. Maar, het weekend was het waard. Weer veel gezien, genoten van de zee, de dieren en het landschap en een erg gezellige avond gehad met bij toeval tegengekomen vrienden in Montanita.
Nog 3 dagen werken, met plezier, en dan ga ik 4 daagjes naar de jungle. Ook weer erg veel zin in. Donderdag hebben we met de voetbalschool een wedstrijd tegen een andere voetbalschool. Benieuwd hoe dit gaat! Ik heb er in ieder geval zin in. Inmiddels zijn er ook steeds minder vrijwilligers, waardoor ik aan meer verschillende groepen Engelse les geef. De volwassen groep is erg gemotiveerd en is fijn om mee te werken. En de Engelse les voor kinderen blijft leuk. Inmiddels bouw je wel redelijk een band op waardoor de lessen nog leuker worden. De komende twee weken nog even volop genieten, van de uitstapjes, maar ook zeker van het Engelse lesgeven, de voetbalschool, de cultuur, de sfeer op het kantoor van Local Dreamers, het gastgezin en alle overige dingen hier in Ecuador!

Voor de foto's, kijk op: https://www.flickr.com/photos/133209926@N02/

  • 28 Juli 2015 - 08:13

    Martzen:

    Wauw!!! Klinkt goed Jens!! :) Fijn dat het weekend zo geslaagd was! Tut!

  • 28 Juli 2015 - 09:22

    Louis:

    Hoi Jen,

    wat weer een prachtig verhaal en bijzondere foto's!!! Het is genieten om te lezen hoe jij alles uit je reis haalt. Je ziet veel , leuke ontmoetingen en je doet zinvol werk! En dan ook nog klasgenoten ontmoeten en genieten van het nachtleven met goedkope cocktails. De tijd gaat inderdaad snel: nog ruim veertien dagen. Een goede werkweek toegewenst en dan op naar de jungle..!!!
    groet heit

  • 30 Juli 2015 - 09:49

    Wybrich:

    Hoi Jens,

    Wat fijn dat fyn wiekein sa goed slagge is! Tidens it skypen liket it noch wat 'cosi cosi' sa as se yn Italië sizze! sa op Fb te sjen fûn dat frommeske it ek wol hiel gesellich om neist dy te sitten :-) Sil aanst de foto's efkes sjen. Oh ja, heit en Hilbert ha juster te tinte opsetten yn it stoarmige Fryslân, pake past no op :-) En miskien soe de oare pakesizzer fannemiddei ek noch wol komme.
    Oant gau! X

  • 30 Juli 2015 - 09:51

    Wybrich:

    Woooow, dy walvissen! 'Amaaazing' soenen Amerikanen wol sizze. Bysûnder hear! De fûgels fansels ek :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jens

Actief sinds 13 Juli 2015
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 3210

Voorgaande reizen:

14 Juni 2015 - 13 Augustus 2015

8 weken Ecuador!

Landen bezocht: