Een veelzijdig weekend, de tijd vliegt. - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Jens Bakker - WaarBenJij.nu Een veelzijdig weekend, de tijd vliegt. - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Jens Bakker - WaarBenJij.nu

Een veelzijdig weekend, de tijd vliegt.

Blijf op de hoogte en volg Jens

21 Juli 2015 | Ecuador, Otavalo

Inmiddels is er weer een weekend voorbij en zijn we op het kantoor en op de voetbalschool weer druk bezig met de lessen. Vorige week hebben Maudi en ik bedacht om voor de jongste groep studenten Engels (7-10 jaar) een examen te maken wat deze week wordt afgenomen. Gisteren hebben we alle onderwerpen die wij de laatste 4 weken behandeld hebben nogmaals herhaalt en morgen is het examen. Natuurlijk geen echt examen, maar gewoon een test om te kijken wat ze van de lessen onthouden hebben. Voor ons ook leuk om te kijken of lessen aanslaan of dat we de lessen op een andere manier moeten aanbieden.

Afgelopen weekend.
Een druk en veelzijdig weekend. De groep volwassen studenten Engels had een aantal weken bedacht om een uitstapje voor de studenten en vrijwilligers te organiseren. Het resultaat was dat wij afgelopen vrijdag met een groep van mas o menos 20 personen een erg geslaagde dag hebben gehad! Vertrokken in drie auto’s zijn we eerst naar de Cotopaxi gegaan (ongeveer 2,5 uur rijden). Dit is de hoogste, actieve vulkaan van Ecuador (de top ligt op zo’n 5700 meter). Wij hebben onderaan de vulkaan ontbeten en gezellig gezeten (zie foto’s). Na deze stop zijn we doorgereden naar Ambato. Een stad op ongeveer 3 uur rijden. Hier hebben we gezamenlijk geluncht, een typische Ecuadoraanse lunch met veel rijst en kip. Na de lunch zijn we doorgereden naar een park. Hier hebben we gewandeld, gezeten en gesport! Jawel, een potje voetbal. Vrouwen tegen de mannen. Over de uitslag zullen we het niet hebben. Na deze stop zijn we doorgereden naar een ledermarkt, vlakbij Ambato. Erg mooie spullen voor een niet al te hoge prijs. Helaas zat mijn koffer op de heenvlucht al prop vol, dus veel kan er op de terugweg niet meer bij..
Na deze stop zijn we teruggereden naar huis. Een erg gezellige dag waarop je de studenten ook is op een andere manier ziet. Tevens goed voor mij op mijn Spaans op de proef te stellen en voor de studenten goed om hun geleerde Engels in de praktijk te brengen.
Zaterdag ben ik in mijn eentje naar Otavalo geweest. 3 uren in de bus. Otavalo staat bekend om zijn typische markt met allerlei zelfgemaakte artikelen (zie foto’s). Op de heenweg kwam ik een Ecuadoraans oud vrouwtje tegen die mij aansprak en erg nieuwsgierig was naar mij. Ze sprak zelfs een beetje Engels. Ook zij moest naar Otavalo en samen met haar heb ik een spraakzame reis gehad. Op de markt heb ik zo’n 2 á 3 uren rondgelopen en van alles gezien. Indrukwekkend om te zien wat ze allemaal aanbieden en hoe het er uit ziet. Ook hing er een erg ontspannen sfeer. Voor mijzelf heb ik een heerlijk warm vest gekocht. Fijn voor thuis in de winter. Na het bezoeken van de markt heb ik besloten om naar het kratermeer ‘Laguna Cuicoche’ te gaan. Ik had hier over gelezen in mijn reisgids. Vanaf Otavalo een halfuurtje met de taxi. Een groot, indrukwekkend meer (200 meter diep!). Met een bootje een tocht over het meer gemaakt en verder heerlijk genoten van de rust bij het meer. Een keer geen stad met stinkende uitlaatgassen. ’s Avonds was ik rond 10 uur thuis. Een topdag!

Voor zondag had ik met Eline afgesproken om ’s ochtends vroeg (half 7) richting Mindo te gaan. Een reis van 2 uren in de bus. Mindo is een plaatsje wat vooral bestaat uit rust en natuur. Een klein regenwoud. Een erg mooie omgeving met veel groen! In de bossen van Mindo hebben we een wandeling gemaakt langs 6 watervallen. Eerst een taxi genomen richting de start van de wandeltocht. Zo als wel vaker, een enthousiaste chauffeur die wel weet hoe hij moet rijden over zandwegen, blij toen we boven waren en uit konden stappen. Een wandeling van ongeveer 3 uren waarbij we van alles gezien hebben. Bijzondere planten, bijzondere bomen, bijzondere vlinders en bijzondere wandelpaden. Erg mooie foto’s gemaakt! Hierna hadden we nog wat tijd over en zijn we naar een vlindertuin geweest. Leuk om te zien, maar in het wild zijn ze leuker.
Al met al een zeer variërend weekend. Super geslaagd! Weer hele andere dingen van Ecuador gezien. Inmiddels ben ik plannen aan het maken voor de komende drie weken, ja ik heb nog maar 3 weken. Ook gastmoeder Elizabeth had niet door dat ik hier alweer 5 weken zit. De tijd vliegt. Vandaag wel een compliment gekregen dat mijn Spaans al een stuk beter is geworden. Al heb ik zelf nog het idee of is het allemaal maar beperkt. Maar ik heb ook nog maar 3 weekenden.. Voor komend weekend was het idee om naar Tena te gaan. Een plaatsje aan de rand van de jungle, om vanaf daar een beetje van de Jungle te proeven. Van Sofia kreeg ik de tip om misschien naar Cuyabeno te gaan. Dit nationale park ligt diep in de Jungle en is zeker de moeite waard om naar toe te gaan. Ik zit hier nu serieus over na te denken en heb de opties op een rijtje gezet. Het zou dan een 4-daagse tour zijn waarbij ik donderdagavond vertrek en maandagavond weer terug ben. De tour is volledig uitgestippeld, onder begeleiding en in een groep, dus jullie hoeven je geen zorgen te maken! Maar hiervoor moet ik wel vrijdag en maandag vrij kunnen krijgen.. Nog even afwachten of dit doorgaat dus!
Vandaag heb ik ook voor het eerst gesport. Ik heb een stuk minder last van mijn knie waardoor ik weer kan hardlopen en wat krachtoefeningen kan doen. Ik heb dit gedaan in het park hier vlakbij. Hier zijn ook allerlei fitnessapparaten aanwezig. Ideaal!
Morgen staat er dus een examen Engels voor de jonsgte groep op het programma, donderdag ben ik actief op de voetbalschool. Verder heb ik elke dag 2 uren Spaanse les.

Meer foto's zijn te zien via de volgende link: https://www.flickr.com/photos/133209926@N02/

Tot zover mijn ervaringen tot nu toe. Tot gauw!

  • 22 Juli 2015 - 07:58

    Martzen:

    Wat fijn om dyn avontoeren hjir ek te lesen!!! Wat in ervaring en wat dochst in protte leuke en bisundere dingen! Genietsje fan de leste wiken!! Dikke tut ut Burgum!

  • 22 Juli 2015 - 10:56

    Louis:

    Hoi Jens, ik had al wat foto's gezien; maar wat leuk om je verslag te lezen. En wat een bijzondere tochten maak je. Volgens mij haal je alles eruit wat maar mogelijk is. Goed hoor!! Je bent en nu.
    En pas op de gevaarlijke dieren in de jungle. Als ik het zo lees ga je alleen. Hopelijk dat je vrij kunt krijgen...
    groetjes heit

  • 22 Juli 2015 - 14:00

    Wybrich:

    Hoi Jens, wat fijn om te lêzen! Moai sa dat dyn spaans foarút giet! Noch efkes goed oefenje, miskien kinne we ast thúskomst wol in Spaans/Italiaans gesprek fiere haha. Dat ha ik wolris dien ;-) Fijn dat wy ús gjin soargen hoege te meitsjen. Genietsje derfan en waarsm út Warkum fan ús trijen X

  • 23 Juli 2015 - 18:06

    Sjoerdtje Van Der Weg:

    Hallo Jens,

    Leuk hear, om sa dyn belevenissen te folgjen. Fijn dat it ek goed giet mei dyn knibbel.
    Do makkest hiel wat mei, geweldich liket my.
    Foaral sokke moaie natûr liket my prachtich.
    Je soene der súver jaloers op wurde. Net echt hear!
    Genietsje lekker Jens! En yndie, helje der út wat der yn sit!

    Leafs út Feanwâlden,
    tante Sjoerdtsje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jens

Actief sinds 13 Juli 2015
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 3206

Voorgaande reizen:

14 Juni 2015 - 13 Augustus 2015

8 weken Ecuador!

Landen bezocht: